Stel je voor: je hebt twee Euro 5-trucks op de weg. Beide rijden jaarlijks zo’n 120.000 kilometer. Vanaf 2026 betaal je dan tot wel € 38.400 extra per jaar, puur aan vrachtwagenheffing. En dat bedrag kan verder oplopen als je voertuigen ouder zijn of meer assen hebben.
De vrachtwagenheffing lijkt misschien nog ver weg, maar raakt je straks keihard in de portemonnee. Gelukkig kun je daar nu al op voorsorteren.
Wat is de vrachtwagenheffing?
Met de vrachtwagenheffing gaat Nederland, net als andere Europese landen, het principe invoeren dat vervuilende voertuigen meer betalen. Vanaf 2026 geldt in Nederland: voor elke gereden kilometer op rijkswegen én een aantal provinciale wegen betaal je als eigenaar van een vrachtwagen van 3,5 ton of zwaarder.
Het tarief wordt digitaal berekend op basis van:
- Asconfiguratie, hoe zwaarder het voertuig, hoe duurder
- Emissieklasse van het voertuig
- Afgelegde afstand
- (In de toekomst mogelijk ook) CO₂-uitstoot per kilometer
Rekenvoorbeeld:
Een Euro 5-truck met 5 assen → ca. € 0,16/km
Een Euro 6-truck met 3 assen → ca. € 0,10/km
➡️ Bereken hier jouw kilometerprijs: https://www.vrachtwagenheffing.nl/dit-gaat-u-betalen
Bron: www.vrachtwagenheffing.nl en www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/goederenvervoer/vrachtwagenheffing

Waarom je nú moet voorsorteren
Hoewel de invoering gepland staat voor 2026, zijn de effecten nu al merkbaar:
- Tenders en aanbestedingen eisen emissiereductie
- Brandstofkeuze telt mee bij CO₂-inzichten per zending
- Grote opdrachtgevers stellen steeds vaker vragen als:
“Wat is jullie uitstoot per kilometer?”
Omdat in transport elke kilometer en elke marge telt, is het slim om je uitstoot nu al te verlagen. En dat zonder dat je je hele bedrijfsvoering hoeft om te gooien. En dat kan!

Brandstofkeuze
Met Blauwe Diesel 100 (HVO100) verlaag je de uitstoot aanzienlijk ten opzichte van fossiele diesel, zonder dat je trucks hoeft aan te passen.
Brandstof | CO₂-uitstoot (g/km) |
Fossiele Diesel | 180 |
Elektrisch (grijs) | 114 |
Bio-CNG | 56 |
Blauwe Diesel 100 | 30 |
Elektrisch (groen) | 0 |
Wat is Blauwe Diesel?
Blauwe Diesel is een Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) die wordt geproduceerd uit hernieuwbare grondstoffen zoals afvalvetten, restmateriaal en plantaardige oliën. Deze hernieuwbare grondstoffen zijn vervolgens behandeld met waterstof. Hierdoor heeft Blauwe Diesel dezelfde chemische samenstelling als fossiele diesel. Dit zorgt voor dezelfde prestaties als die je gewend bent van fossiele diesel, maar met een veel lagere CO₂-uitstoot.
Voordelen van Blauwe Diesel op een rij
- Bevat geen biodiesel (FAME), dus geen vlokken of bacteriegroei
- Geen kwaliteitsverlies bij langdurige opslag
- Direct inzetbaar, geen aanpassingen nodig
- Winterbestendig tot -20°C
- Trekt geen water aan
- Betere verbranding door een hoger cetaangetal, dus minder roetvorming

Zo bespaar je nu al
Hoe lager je CO₂-uitstoot per kilometer, hoe:
- groter je concurrentievoordeel in aanbestedingen
- beter je scoort in toekomstige heffingstarieven
- lager je onderhoudskosten (minder vervuiling, minder stilstand)
- groter je kans op subsidie uit de opbrengsten van de heffing
Want de overheid investeert een deel van de heffing terug in de sector in de vorm van subsidie. Maar alleen als je aantoonbaar bijdraagt aan emissiereductie. En een overstap naar Blauwe Diesel 100 maakt dat nu al zichtbaar én meetbaar.