Klik hier om te ontdekken hoeveel CO2 jij kunt besparen op basis van jouw opgegeven brandstofverbruik.

In een tijd waarin duurzaamheid steeds meer aandacht krijgt, wordt ook binnen de watersportsector gezocht naar manieren om milieuvriendelijker te ‘varen’. Gelukkig zijn er al brandstoffen beschikbaar als alternatief voor de traditionele diesel zoals Blauwe Diesel 100 (HVO100) en GTL. Maar voor veel watersporters blijft de vraag bestaan: wat zijn eigenlijk de verschillen tussen deze twee synthetische diesels? In deze blog gaan we dieper in op een aantal van deze verschillen, met als doel om de keuze voor een duurzaamste alternatief wellicht iets gemakkelijker te maken.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het grootste verschil tussen Blauwe Diesel 100 en GTL is de grondstof waaruit ze worden geproduceerd. Beide synthetische dieselsoorten hebben namelijk dezelfde kwaliteit en voldoen aan dezelfde normeringen, maar Blauwe Diesel wordt gemaakt uit hernieuwbare grondstoffen, zoals plantaardige afvaloliën afkomstig uit de voedingsmiddelenindustrie. GTL daarentegen, wordt geproduceerd uit de fossiele grondstof aardgas.

Reductie CO2
Door het verschil in grondstof onderscheidt Blauwe Diesel 100 zich van GTL op het gebied van vermindering van CO2-uitstoot. Blauwe Diesel 100 is een HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). Dit product wordt gemaakt van plantaardige afvaloliën uit de voedingsmiddelenindustrie. Door het gebruik van deze afvalstromen realiseert HVO100 een CO2-reductie van maar liefst 89%* op basis van ‘well to wheel’ ten opzichte van fossiele diesel. GTL daarentegen, is geproduceerd uit aardgas. Aardgas is een delfstof en een delfstof is CO2 producerend, dit betekent dat GTL vrijwel geen CO2 reduceert.
*bron: www.co2emissiefactoren.nl/personenvervoer
Well To Wheel betekent dat de CO2-reductie is berekend over de gehele keten, van productie en transport tot aan de verbranding van het product. Dat is wel zo eerlijk. De berekeningen van co2emissiefactoren.nl worden gemaakt op basis van well to wheel.

Smering
Smering is een belangrijk aspect voor de levensduur van de onderdelen in de motor. Een duurzaam product dat niet duurzaam is voor de motor, geeft niet het vertrouwen die je als dieselgebruiker van je brandstof verwacht. Blauwe Diesel heeft een smering die altijd binnen de normering blijft, hiermee wordt voorkomen dat het product niet te schraal wordt. De eigenschappen van de smering van GTL kunnen verschillen, wij adviseren daarom dit na te vragen bij de leverancier.
Lekkage
Ook gaat het gerucht weleens rond dat Blauwe Diesel 100 zorgt voor lekkage in het brandstofsysteem. Oudere dieselmotoren die gebouwd zijn voor ongeveer 1995 zijn vaak nog uitgerust met natuurrubberpakkingen, afdichtingen en brandstofslangen. Vanwege de discussie rondom rubberplantages, is rond 1995 het gebruik van natuurrubber in Nederland verboden en worden motoren standaard uitgerust met synthetisch rubber.
De uitdaging van natuurrubber is dat bij het gebruik van ‘normale’ diesel dat bepaalde bestanddelen bevat (aromaten) die natuurrubbers laten zwellen. Wanneer oude motoren Blauwe Diesel 100 (HVO100) gaan gebruiken, kan het zijn dat sommige afdichtingen of pakkingen weer terug krimpen naar de oorspronkelijke staat. In sommige gevallen kan dit ervoor zorgen dat de rubberpakking niet meer goed genoeg afdicht.
Bij eventuele lekkage die ontstaat door het ontbreken van aromaten, is het aan te raden om de rubbers te vervangen door synthetische rubbers of bij geen andere mogelijkheid terug te stappen naar een ander product als bijvoorbeeld Blauwe Diesel 20, want dit is een blend van diesel (bevat aromaten) en HVO. Echter hebben deze producten een lagere reductie van emissies dan Blauwe Diesel 100.
Kortom, er zijn overeenkomsten en verschillen tussen Blauwe Diesel 100 en GTL zowel op het gebied van techniek als milieu. Meer weten? Wij zijn altijd bereikbaar voor vragen, dus stel ze gerust.
Bekijk ook de veelgestelde vragen
Het getal achter Blauwe Diesel staat voor het percentage HVO. Blauwe Diesel 30 bestaat dus voor 30% uit HVO en voor 70% uit diesel. Blauwe Diesel 50 voor 50% uit HVO en voor 50% uit diesel. Hoe hoger het percentage HVO in de Blauwe Diesel, hoe duurzamer de brandstof.
De afkorting van HVO is Hydrotreated Vegetable Oil. Dit betekent een met waterstof behandelde plantaardige (afval)olie. Voor de productie van Blauwe Diesel wordt gebruik gemaakt van de beste én meest duurzame HVO. Blauwe Diesel is dus een samenstelling van hoogwaardige diesel B0 (zonder biodiesel) en HVO.
Als je iets deels uit afval maakt, kan dat dan wel goed zijn? Het antwoord is: ja. Blauwe Diesel is technisch zelfs beter dan fossiele diesel. Het bevat geen water, geen biodiesel en verbrandt schoner en efficiënter. Daarnaast is Blauwe Diesel Europees genormeerd met de EN590 norm. Blauwe Diesel is geen biodiesel en bevat ook geen biodiesel. Hierdoor zijn alle aan biodiesel gerelateerde klachten dan ook niet van toepassing. Lees hier alle voordelen van Blauwe Diesel.
In Nederland is het verplicht dat er een percentage biobrandstof wordt toegevoegd aan de fossiele brandstoffen. Dit noemen we ook wel de verplichte bijmenging. HVO en biodiesel zijn beide biobrandstoffen, echter qua kwaliteit zeer verschillend. Helaas worden deze brandstoffen vaak door elkaar gehaald. Lees hier meer over de verschillende soorten biobrandstoffen.
Ja, Blauwe Diesel is een drop-in fuel. Dat wil zeggen dat je zonder aanpassingen aan de motor direct kunt overstappen op Blauwe Diesel. Blauwe Diesel is dus geschikt voor iedere dieselmotor, jong en oud. Sterker nog, Blauwe Diesel is een betere brandstof dan fossiele diesel welke motor je ook hebt.
Blauwe Diesel 100 is in de meeste dieselmotoren direct toepasbaar. Voor dieselmotoren van vóór 1995 zijn er echter enkele aandachtspunten.
Tot 1995 werden motoren vaak nog uitgerust met natuurrubber pakkingen en slangen. Deze onderdelen zijn ‘gewend’ aan de aromaten in fossiele diesel, die het rubber laten uitzetten. Blauwe Diesel 100 bevat geen aromaten, waardoor het rubber kan terugkrimpen en in sommige gevallen lekkage kan veroorzaken.
Wat kun je doen?
- Controleer of je motor is uitgerust met onderdelen die natuurrubber bevatten
- Bij lekkage: vervang de afdichtingen door synthetisch rubber, dat wél geschikt is voor HVO.
- Als dat niet mogelijk is, kun je tijdelijk overstappen op een blend zoals Blauwe Diesel 20 Blauwe Diesel 20 bevat wel aromaten, maar heeft een lagere CO₂-reductie dan HVO100.
Zie “Verschil tussen Blauwe Diesel 100 en GTL in de watersport”
Bedrijven met een eigen tankopslag (homebase) kunnen contact opnemen met één van de dealers van Blauwe Diesel. Er is een landelijk dekkend netwerk aan dealers door het gehele land, waardoor bedrijven in heel Nederland voorzien kunnen worden van Blauwe Diesel.
Blauwe Diesel is voor particulieren en bedrijven beschikbaar op diverse tanklocaties in Nederland. Op deze pagina vind je onder tanklocaties een overzicht van onze Blauwe Diesel-tanklocaties in Nederland.
Blauwe Diesel is een EN590 genormeerde brandstof. De EN590 is een Europese normering waar brandstoffen binnen Europa aan dienen te voldoen. Alle voertuigen in Europa, en dus ook jouw voertuig, zijn vrijgegeven voor de Blauwe Diesel. Dit betekent dus ook dat je met behoud van garantie kunt overstappen op Blauwe Diesel.
Blauwe Diesel is technisch geschikt voor alle dieselmotoren, dus ook dieselmotoren in schepen en generatoren. Lees hier meer over Blauwe Diesel voor de scheepvaart.
Wij kunnen heel veel opschrijven, maar de Renewable Energy Directive uit Europa bepaalt wat duurzaam is en wat niet. Zij stellen op Europees niveau ook vast hoe de CO2-reductie berekend moet worden. Dit wordt onder andere gecontroleerd door de organisatie van het ISCC. Het ISCC zorgt voor een duurzaamheidsketen, die op grond van de RED-wetgeving alle grondstofstromen en eindproducten volgt. Dit moet worden vastgelegd in een uitgebreide administratie, voorzien van certificaten, en gecontroleerd worden door externe auditoren. Zowel de HVO-producent, als Future Fuels, de dealers en het product Blauwe Diesel zijn ISCC-EU gecertificeerd. De duurzaamheid is daarom volkomen geborgd.
De (meer)prijs van Blauwe Diesel t.o.v. fossiele diesel is afhankelijk van het feit waar en in welke volumes je deze brandstof afneemt. Maar natuurlijk is het ook van belang welk type product je kiest (HVO20-HVO50). De literprijs op een tankstation is afhankelijk van de kortingen die door desbetreffende tankstations worden gehanteerd.
En voor bedrijven met een eigen opslagtank is de literprijs natuurlijk weer anders opgebouwd, dit a.d.h.v. de grootte van een tank (1.000 ltr. of 10.000 ltr.) en de jaarafname. Kortom, de (meer)prijs van Blauwe Diesel ligt gemiddeld tussen de € 0,05 en € 0,15 per liter afhankelijk van de afname in liters, de keuze qua mix en of je op een tankstation tankt of een eigen opslagtank hebt. Voor de exacte prijs van Blauwe Diesel verzoeken wij dan ook om een offerte op te vragen bij een van onze dealers.
Blauwe Diesel heeft een hoger cetaangetal dan die van de fossiele diesel. Een hoger cetaangetal betekent een betere, schonere en volledige verbranding. Dit resulteert in een betere brandstofbenutting en dat betekent; of een brandstofbesparing, of een gelijk verbruik, maar méér vermogen. Ontdek hier alle voordelen van Blauwe Diesel.
Ja, je kunt Blauwe Diesel mengen met diesel. Technisch gezien geeft dit geen belemmeringen. Echter, enkele positieve eigenschappen van Blauwe Diesel komen wel te vervallen. De Blauwe Diesel is dan namelijk niet meer winterbestendig en door de diesel met biodiesel gevoeliger voor bacteriegroei.
De kans op bacteriegroei met het gebruik van Blauwe Diesel is in grote mate verminderd ten opzichte van diesel. Bacteriegroei ontstaat onder ander door de biodiesel die aan de fossiele diesel is toegevoegd. Biodiesel trekt water aan (hygroscopisch) en dit versterkt de bacteriegroei. Door de hoge kwaliteit diesel B0, de waterafstotende eigenschap van HVO en de afwezigheid van biodiesel in de Blauwe Diesel scheidt deze brandstof het water juist af, zodat waterscheidingsfilters perfect werken. Hiermee is de kans op bacteriegroei in de brandstof vrijwel nihil. Zorg er wel altijd voor dat de tank geen vrij water bevat: dát kan in iedere brandstof leiden tot bacteriegroei.