Ontdek hoeveel CO2 jij kunt besparen

Klik hier om te ontdekken hoeveel CO2 jij kunt besparen op basis van jouw opgegeven brandstofverbruik.

co2 down

Verschil tussen Blauwe Diesel 100 (HVO100) en GTL in de watersport

In een tijd waarin duurzaamheid steeds meer aandacht krijgt, wordt ook binnen de watersportsector gezocht naar manieren om milieuvriendelijker te ‘varen’. Gelukkig zijn er al brandstoffen beschikbaar als alternatief voor de traditionele diesel zoals Blauwe Diesel 100 (HVO100) en GTL. Maar voor veel watersporters blijft de vraag bestaan: wat zijn eigenlijk de verschillen tussen deze twee synthetische diesels?
In deze blog gaan we dieper in op een aantal van deze verschillen, met als doel om de keuze voor een duurzaamste alternatief wellicht iets gemakkelijker te maken.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het grootste verschil tussen Blauwe Diesel 100 en GTL is de grondstof waaruit ze worden geproduceerd. Beide synthetische dieselsoorten hebben namelijk dezelfde kwaliteit en voldoen aan dezelfde normeringen, maar Blauwe Diesel wordt gemaakt uit hernieuwbare grondstoffen, zoals plantaardige afvaloliën afkomstig uit de voedingsmiddelenindustrie. GTL daarentegen, wordt geproduceerd uit de fossiele grondstof aardgas.

Reductie CO2

Door het verschil in grondstof onderscheidt Blauwe Diesel 100 zich van GTL op het gebied van vermindering van CO2-uitstoot. Blauwe Diesel 100 is een HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). Dit product wordt gemaakt van plantaardige afvaloliën uit de voedingsmiddelenindustrie. Door het gebruik van deze afvalstromen realiseert HVO100 een CO2-reductie van maar liefst 89%* op basis van ‘well to wheel’ ten opzichte van fossiele diesel. GTL daarentegen, is geproduceerd uit aardgas. Aardgas is een delfstof en een delfstof is CO2 producerend, dit betekent dat GTL vrijwel geen CO2 reduceert.

*bron: www.co2emissiefactoren.nl/personenvervoer

Well To Wheel betekent dat de CO2-reductie is berekend over de gehele keten, van productie en transport tot aan de verbranding van het product. Dat is wel zo eerlijk. De berekeningen van co2emissiefactoren.nl worden gemaakt op basis van well to wheel.

Smering

Smering is een belangrijk aspect voor de levensduur van de onderdelen in de motor.  Een duurzaam product dat niet duurzaam is voor de motor, geeft niet het vertrouwen die je als dieselgebruiker van je brandstof verwacht. Blauwe Diesel heeft een smering die altijd binnen de normering blijft, hiermee wordt voorkomen dat het product niet te schraal wordt. De eigenschappen van de smering van GTL kunnen verschillen, wij adviseren daarom dit na te vragen bij de leverancier.

Lekkage

Ook gaat het gerucht weleens rond dat Blauwe Diesel 100 zorgt voor lekkage in het brandstofsysteem. Oudere dieselmotoren die gebouwd zijn voor ongeveer 1995 zijn vaak nog uitgerust met natuurrubberpakkingen, afdichtingen en brandstofslangen. Vanwege de discussie rondom rubberplantages, is rond 1995 het gebruik van natuurrubber in Nederland verboden en worden motoren standaard uitgerust met synthetisch rubber.

De uitdaging van natuurrubber is dat bij het gebruik van ‘normale’ diesel dat bepaalde bestanddelen bevat (aromaten) die natuurrubbers laten zwellen. Wanneer oude motoren Blauwe Diesel 100 (HVO100) gaan gebruiken, kan het zijn dat sommige afdichtingen of pakkingen weer terug krimpen naar de oorspronkelijke staat. In sommige gevallen kan dit ervoor zorgen dat de rubberpakking niet meer goed genoeg afdicht.

Bij eventuele lekkage die ontstaat door het ontbreken van aromaten, is het aan te raden om de rubbers te vervangen door synthetische rubbers of bij geen andere mogelijkheid terug te stappen naar een ander product als bijvoorbeeld Blauwe Diesel 20, want dit is een blend van diesel (bevat aromaten) en HVO. Echter hebben deze producten een lagere reductie van emissies dan Blauwe Diesel 100.

Kortom, er zijn overeenkomsten en verschillen tussen Blauwe Diesel 100 en GTL zowel op het gebied van techniek als milieu. Meer weten? Wij zijn altijd bereikbaar voor vragen, dus stel ze gerust.