Ontdek hoeveel CO2 jij kunt besparen

Klik hier om te ontdekken hoeveel CO2 jij kunt besparen op basis van jouw opgegeven brandstofverbruik.

co2 down

Verschil tussen Blauwe Diesel 100 (HVO100) en GTL in de watersport

Als Accountmanager van Future Fuels (dealer van o.a. Blauwe Diesel) krijg ik deze vraag regelmatig voorgeschoteld. Ook tijdens de afgelopen beurs Boot Holland werd deze vraag veelvuldig gesteld. Hoogste tijd om speciaal aan dit onderwerp een blog te wijden.

GTL staat voor ‘Gas To Liquid’. Het is een vloeibare dieselbrandstof die op synthetische wijze wordt verkregen uit aardgas. Hier hebben we direct al een groot verschil met Blauwe Diesel 100 te pakken. Blauwe Diesel 100 bestaat namelijk uit plantaardige afvaloliën uit de voedingsmiddelenindustrie. HVO staat voor hydrotreated Vegetable Oil. Blauwe Diesel 100 is dus een HVO100. Gebruik je een 100% HVO, dan is er sprake van een CO2-reductie van maar liefst 89% op basis van ‘Well to Wheel’ ten opzichte van fossiele diesel. Doordat GTL wordt geproduceerd van aardgas, is daarbij sprake van een CO2-reductie van 5%. Een verschil van ruim 80%!

Kans op bacteriegroei nihil

Een ander belangrijk verschil is dat Blauwe Diesel water afstoot. GTL is weliswaar minder gevoelig voor bacteriegroei, omdat deze geen aromaten en zwavel bevat, maar stoot geen water af. Hierdoor houd je de kans op bacteriegroei, terwijl dat bij het gebruik van Blauwe Diesel 100 nihil is. Je hebt dus geen last meer van problemen als verstopte filters. Een fijn idee, want je moet er toch niet aan denken dat je door dit soort problemen niet meer verder kunt varen en te maken krijgt met hoge reparatiekosten?

Kortom, de verschillen tussen GTL en Blauwe Diesel lijken in eerste instantie misschien niet zo groot, ze zijn er zeker wel. Meer weten? Wij zijn altijd bereikbaar voor vragen, dus stel ze gerust.