Blauwe Diesel is een duurzame, hoogwaardige brandstof die je zonder aanpassingen kunt inzetten in elk dieselvoertuig of -machine. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor vanwege de betrouwbaarheid, de emissiereductie en het gebruiksgemak. Het hele jaar door.
Maar zoals bij elke keuze zijn er ook aandachtspunten. Op deze pagina vind je een eerlijk overzicht van de voordelen én de nadelen van Blauwe Diesel. Zodat je zelf kunt bepalen of deze schonere diesel past bij jouw organisatie of wagenpark.
Voordelen Blauwe Diesel
Direct inzetbaar zonder technische aanpassingen
Blauwe Diesel 100 voldoet aan de EN15940-norm en is geschikt voor vrijwel alle moderne dieselmotoren. Overschakelen kan zonder aanpassingen aan je voertuigen of machines.
Eén brandstof voor elk seizoen
Blauwe Diesel is winterbestendig tot -20°C en blijft betrouwbaar, ook bij langdurige stilstand of kou. Je hebt dus geen aparte zomer- of winterdiesel meer nodig.
Schonere verbranding
Dankzij de hoge kwaliteit verbrandt Blauwe Diesel efficiënter dan fossiele diesel, met minder roet, fijnstof en stikstofoxiden.
Minder motorvervuiling en onderhoud
De schonere verbranding leidt tot minder vervuiling van injectoren en filters. Hierdoor bespaar je op onderhoud en blijft je materieel beter presteren.
Aanzienlijke CO₂-reductie
Afhankelijk van het type Blauwe Diesel (zoals Blauwe Diesel 20, 50 of 100) verlaag je de CO₂-uitstoot aanzienlijk. In het geval van Blauwe Diesel 100 zelfs tot 90% over de hele keten (“well-to-wheel”).
Prettig in gebruik
Blauwe Diesel is vrijwel geurloos en trekt geen water aan. Dat maakt het veiliger en prettiger bij gebruik, opslag of tanken.
Gemaakt van hernieuwbare grondstoffen
Blauwe Diesel wordt geproduceerd uit rest- en afvalstromen, zoals gebruikte plantaardige oliën. Geen palmolie of producten die concurreren met voedselproductie.
Lange houdbaarheid
In tegenstelling tot fossiele diesel oxideert Blauwe Diesel niet. De kwaliteit blijft dus stabiel, zelfs bij langdurige opslag.
Een realistische stap richting verduurzaming
Je verlaagt je uitstoot direct, zonder dat je hoeft te investeren in nieuwe voertuigen of aanpassingen aan je machinepark.

Nadelen Blauwe Diesel
Hogere literprijs dan fossiele diesel
De prijs per liter ligt gemiddeld iets hoger dan reguliere diesel, vaak tussen de € 0,05 en € 0,10 extra (medio 2025). Dit is afhankelijk van het type Blauwe Diesel, de afname en het afnamepunt.
Tegelijkertijd bespaar je op onderhoud en draag je bij aan het behalen van duurzaamheidsdoelen. De uitstoot gaat omlaag, zonder technische investeringen.
Beperkt aantal tankstations
Blauwe Diesel is (nog) niet op elke hoek van de straat te krijgen.
Wel groeit het aantal verkooppunten voortdurend. En voor bedrijven is een eigen tankinstallatie vaak de beste én voordeligste oplossing.
Heb je interesse om samen te werken of Blauwe Diesel op jouw locatie beschikbaar te maken? Neem gerust contact met ons op.
Lees ook de veelgestelde vragen
Het getal achter Blauwe Diesel staat voor het percentage HVO. Blauwe Diesel 30 bestaat dus voor 30% uit HVO en voor 70% uit diesel. Blauwe Diesel 50 voor 50% uit HVO en voor 50% uit diesel. Hoe hoger het percentage HVO in de Blauwe Diesel, hoe duurzamer de brandstof.
De afkorting van HVO is Hydrotreated Vegetable Oil. Dit betekent een met waterstof behandelde plantaardige (afval)olie. Voor de productie van Blauwe Diesel wordt gebruik gemaakt van de beste én meest duurzame HVO. Blauwe Diesel is dus een samenstelling van hoogwaardige diesel B0 (zonder biodiesel) en HVO.
Als je iets deels uit afval maakt, kan dat dan wel goed zijn? Het antwoord is: ja. Blauwe Diesel is technisch zelfs beter dan fossiele diesel. Het bevat geen water, geen biodiesel en verbrandt schoner en efficiënter. Daarnaast is Blauwe Diesel Europees genormeerd met de EN590 norm. Blauwe Diesel is geen biodiesel en bevat ook geen biodiesel. Hierdoor zijn alle aan biodiesel gerelateerde klachten dan ook niet van toepassing. Lees hier alle voordelen van Blauwe Diesel.
In Nederland is het verplicht dat er een percentage biobrandstof wordt toegevoegd aan de fossiele brandstoffen. Dit noemen we ook wel de verplichte bijmenging. HVO en biodiesel zijn beide biobrandstoffen, echter qua kwaliteit zeer verschillend. Helaas worden deze brandstoffen vaak door elkaar gehaald. Lees hier meer over de verschillende soorten biobrandstoffen.
Ja, Blauwe Diesel is een drop-in fuel. Dat wil zeggen dat je zonder aanpassingen aan de motor direct kunt overstappen op Blauwe Diesel. Blauwe Diesel is dus geschikt voor iedere dieselmotor, jong en oud. Sterker nog, Blauwe Diesel is een betere brandstof dan fossiele diesel welke motor je ook hebt.
Blauwe Diesel 100 is in de meeste dieselmotoren direct toepasbaar. Voor dieselmotoren van vóór 1995 zijn er echter enkele aandachtspunten.
Tot 1995 werden motoren vaak nog uitgerust met natuurrubber pakkingen en slangen. Deze onderdelen zijn ‘gewend’ aan de aromaten in fossiele diesel, die het rubber laten uitzetten. Blauwe Diesel 100 bevat geen aromaten, waardoor het rubber kan terugkrimpen en in sommige gevallen lekkage kan veroorzaken.
Wat kun je doen?
- Controleer of je motor is uitgerust met onderdelen die natuurrubber bevatten
- Bij lekkage: vervang de afdichtingen door synthetisch rubber, dat wél geschikt is voor HVO.
- Als dat niet mogelijk is, kun je tijdelijk overstappen op een blend zoals Blauwe Diesel 20 Blauwe Diesel 20 bevat wel aromaten, maar heeft een lagere CO₂-reductie dan HVO100.
Zie “Verschil tussen Blauwe Diesel 100 en GTL in de watersport”
Bedrijven met een eigen tankopslag (homebase) kunnen contact opnemen met één van de dealers van Blauwe Diesel. Er is een landelijk dekkend netwerk aan dealers door het gehele land, waardoor bedrijven in heel Nederland voorzien kunnen worden van Blauwe Diesel.
Blauwe Diesel is voor particulieren en bedrijven beschikbaar op diverse tanklocaties in Nederland. Op deze pagina vind je onder tanklocaties een overzicht van onze Blauwe Diesel-tanklocaties in Nederland.
Blauwe Diesel is een EN590 genormeerde brandstof. De EN590 is een Europese normering waar brandstoffen binnen Europa aan dienen te voldoen. Alle voertuigen in Europa, en dus ook jouw voertuig, zijn vrijgegeven voor de Blauwe Diesel. Dit betekent dus ook dat je met behoud van garantie kunt overstappen op Blauwe Diesel.
Blauwe Diesel is technisch geschikt voor alle dieselmotoren, dus ook dieselmotoren in schepen en generatoren. Lees hier meer over Blauwe Diesel voor de scheepvaart.
Wij kunnen heel veel opschrijven, maar de Renewable Energy Directive uit Europa bepaalt wat duurzaam is en wat niet. Zij stellen op Europees niveau ook vast hoe de CO2-reductie berekend moet worden. Dit wordt onder andere gecontroleerd door de organisatie van het ISCC. Het ISCC zorgt voor een duurzaamheidsketen, die op grond van de RED-wetgeving alle grondstofstromen en eindproducten volgt. Dit moet worden vastgelegd in een uitgebreide administratie, voorzien van certificaten, en gecontroleerd worden door externe auditoren. Zowel de HVO-producent, als Future Fuels, de dealers en het product Blauwe Diesel zijn ISCC-EU gecertificeerd. De duurzaamheid is daarom volkomen geborgd.
De (meer)prijs van Blauwe Diesel t.o.v. fossiele diesel is afhankelijk van het feit waar en in welke volumes je deze brandstof afneemt. Maar natuurlijk is het ook van belang welk type product je kiest (HVO20-HVO50). De literprijs op een tankstation is afhankelijk van de kortingen die door desbetreffende tankstations worden gehanteerd.
En voor bedrijven met een eigen opslagtank is de literprijs natuurlijk weer anders opgebouwd, dit a.d.h.v. de grootte van een tank (1.000 ltr. of 10.000 ltr.) en de jaarafname. Kortom, de (meer)prijs van Blauwe Diesel ligt gemiddeld tussen de € 0,05 en € 0,15 per liter afhankelijk van de afname in liters, de keuze qua mix en of je op een tankstation tankt of een eigen opslagtank hebt. Voor de exacte prijs van Blauwe Diesel verzoeken wij dan ook om een offerte op te vragen bij een van onze dealers.
Blauwe Diesel heeft een hoger cetaangetal dan die van de fossiele diesel. Een hoger cetaangetal betekent een betere, schonere en volledige verbranding. Dit resulteert in een betere brandstofbenutting en dat betekent; of een brandstofbesparing, of een gelijk verbruik, maar méér vermogen. Ontdek hier alle voordelen van Blauwe Diesel.
Ja, je kunt Blauwe Diesel mengen met diesel. Technisch gezien geeft dit geen belemmeringen. Echter, enkele positieve eigenschappen van Blauwe Diesel komen wel te vervallen. De Blauwe Diesel is dan namelijk niet meer winterbestendig en door de diesel met biodiesel gevoeliger voor bacteriegroei.
De kans op bacteriegroei met het gebruik van Blauwe Diesel is in grote mate verminderd ten opzichte van diesel. Bacteriegroei ontstaat onder ander door de biodiesel die aan de fossiele diesel is toegevoegd. Biodiesel trekt water aan (hygroscopisch) en dit versterkt de bacteriegroei. Door de hoge kwaliteit diesel B0, de waterafstotende eigenschap van HVO en de afwezigheid van biodiesel in de Blauwe Diesel scheidt deze brandstof het water juist af, zodat waterscheidingsfilters perfect werken. Hiermee is de kans op bacteriegroei in de brandstof vrijwel nihil. Zorg er wel altijd voor dat de tank geen vrij water bevat: dát kan in iedere brandstof leiden tot bacteriegroei.

Wat kan Blauwe Diesel voor jouw organisatie betekenen?
Of je nu actief bent in transport, landbouw, bouw, industrie of watersport: met Blauwe Diesel kies je voor minder uitstoot zonder gedoe. Je behoudt de prestaties die je gewend bent, maar maakt wel een duidelijke stap richting een schonere toekomst.
Meer weten over Blauwe Diesel of benieuwd wat het voor jouw organisatie kan betekenen?
We denken graag met je mee. Neem contact met ons op voor advies of meer informatie.