Ontdek hoeveel CO2 jij kunt besparen

Klik hier om te ontdekken hoeveel CO2 jij kunt besparen op basis van jouw opgegeven brandstofverbruik.

co2 down

Nog niet klaar voor zero-emissiezones?

Ben jij al bekend met het begrip zero-emissiezone? Je hoort er steeds vaker over en het lijkt alsof het nog ver weg is, maar het staat al gepland voor 2025. Zomaar met de vrachtwagen of bestelbus door het centrum van de stad rijden, mag straks in een groot aantal gemeenten niet meer. In dit blog gaan we dieper in op wat een zero-emissiezone inhoudt en wat het voor jou kan betekenen. Maar ook dat je met Blauwe Diesel en Neste MY Renewable Diesel (HVO100) direct al kunt beginnen met verduurzamen zonder grote investeringen.

Wat is nu de definitie van een zero-emissiezone? Vanaf 1 januari 2025 hebben gemeenten de bevoegdheid om een stadsgebied aan te wijzen waar geen vervuilende bestelbussen en vrachtwagens meer mogen rijden. Het doel is om de CO2e-uitstoot in steden te verminderen. Een zero-emissiezone (een ZE-zone), omvat in ieder geval het stadscentrum en de omliggende wijken. Als je met je bestelauto of vrachtwagen wilt rijden in een ZE-zone, mag dit voertuig geen schadelijke stoffen uitstoten.

zero-emissiezones

Verschil milieu- en
zero-emissiezone

Een zero-emissiezone is dus een stadsgebied waar geen voertuigen zijn toegestaan die schadelijke emissies produceren. Gemeenten hebben de bevoegdheid om zero-emissiezones aan te wijzen en stellen specifieke eisen aan voertuigen die toegang hebben tot deze zones.

Maar is dit dan hetzelfde als een milieuzone? Een milieuzone is een specifiek aangewezen gebied waar bepaalde voertuigen die niet aan vastgestelde milieunormen voldoen, niet mogen rijden. Ook hier is het verminderen van de uitstoot van schadelijke stoffen het doel. In een milieuzone kunnen voertuigen met een bepaalde emissieklasse, zoals oudere dieselvoertuigen, worden geweerd of moeten ze voldoen aan strengere milieunormen. De regels kunnen echter wel per stad/gemeente verschillen.

Kort samengevat: een milieuzone richt zich op het beperken van voertuigen die niet aan bepaalde milieunormen voldoen. Terwijl een zero-emissiezone gericht is op het verbieden van toegang voor alle voertuigen die schadelijke emissies produceren. Beide hebben als doel de luchtkwaliteit te verbeteren en de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen.

Blauwe Diesel tankwagen voor zero-emissiezones

Overgangsregeling

Wellicht vraag jij je nu af welke voertuigen wel toegestaan zijn in een zero-emissiezone? Dat hangt af van de emissieklasse (oftewel de uitstoot) van het voertuig. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle nieuwe bestelauto’s en vrachtwagens die zich in de ZE-zone bevinden, volledig vrij zijn van uitstoot. Voor oudere voertuigen is er een overgangsregeling. Meer informatie over deze regeling vind je in het overzicht ‘overgangsregeling‘.

Niet klaar voor zero-emissiezones?
Maar wel direct CO2 reduceren?

Dus, zero-emissiezones worden vanaf 2025 steeds belangrijker in Nederlandse steden. Waarschijnlijk zal er ook gewerkt gaan worden met ‘hubs’. Daar kunnen transporteurs goederen opslaan, zodat deze van daaruit met emissievrije voertuigen de stad in kunnen.

Echter onderzoek wijst uit dat niet alle transportbedrijven van plan zijn of de mogelijkheid hebben, om voor 2025 voertuigen aan te schaffen die voldoen aan de eisen van de zero-emissiezones. Vooral de hoge investering en de beperkte actieradius vormen nu nog een groot bezwaar.

Ondanks dat Blauwe Diesel en Neste MY Renewable Diesel niet emissieloze brandstoffen zijn die worden ‘toegelaten’ in zero-emissiezones, is CO2-reductie wel erg belangrijk. Nú al zijn er mogelijkheden om grote CO2-reducties te behalen met je ogenschijnlijk ‘vieze’ dieselvoertuig(en). De Blauwe Diesel productlijn (EN590 genormeerde HVO20 – HVO50) en Neste MY Renewable Diesel zijn voor dieselgebruikers dé mogelijkheid om per direct te verduurzamen.

 

Meer weten over Blauwe Diesel? Download nu gratis het whitepaper “Blauwe Diesel | Denk groen, tank blauw”