Ontdek hoeveel CO2 jij kunt besparen

Klik hier om te ontdekken hoeveel CO2 jij kunt besparen op basis van jouw opgegeven brandstofverbruik.

co2 down

Over Blauwe Diesel

Transitiebrandstof Blauwe diesel

Denk groen, tank blauw

Waarom Blauwe Diesel? Omdat je Blauwe Diesel direct kunt gebruiken, zonder dat je hoeft te investeren in nieuwe machines, voertuigen of boten, óf aanpassingen aan je motor hoeft door te voeren. Je kunt direct Blauwe Diesel tanken in je huidige dieselmotor, zonder gedoe.

Een duurzamere keuze, stap voor stap

Blauwe Diesel combineert Arctic Class diesel B0 met HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en is verkrijgbaar in verschillende varianten: Blauwe Diesel 20, 30 en 50, waarbij het getal het percentage duurzame HVO in de brandstof aangeeft.

Blauwe Diesel 100: speciaal voor de watersport
Er is ook nog Blauwe Diesel 100 (HVO100) voor de watersportliefhebbers – 100% HVO en 100% klaar voor een duurzame toekomst op het water.

Winterbestendig

Geen winterproblemen

FAME – biodiesel vrij

Bevat geen FAME (biodiesel)

Drop-in fuel

Geschikt voor alle dieselmotoren

Duurzame brandstof

Winterbestendig

Blauwe Diesel is het hele jaar door winterbestendig en voldoet aan de Arctic Class 0-norm. Dit betekent dat de brandstof bestand is tegen temperaturen van -20 graden Celsius of hoger, zodat je je geen zorgen hoeft te maken over problemen zoals vlokken in de brandstof of verstopte filters. In tegenstelling tot Blauwe Diesel is Diesel B7 alleen winterbestendig van november tot maart, waardoor je altijd rekening moet houden met het gebruik van zomer- en winterdiesel. Met Blauwe Diesel ben je het hele jaar door verzekerd van betrouwbare prestaties, ongeacht het seizoen.

Melkveebedrijf De Vries wil niet meer anders dan Blauwe Diesel

Biodiesel vrij

Blauwe Diesel is géén biodiesel en bevat géén biodiesel (het is een biobrandstof). Het product is dan ook gegarandeerd biodiesel (FAME) vrij, want in de Arctic Class diesel B0 wordt geen biodiesel bijgemengd. Biodiesel (FAME) dikt namelijk in bij lage temperaturen, waardoor het minder geschikt is voor winterse omstandigheden en brandstofproblemen kan veroorzaken. Daarnaast trekt biodiesel water aanwat de groei van bacteriën en verontreiniging vergroot.

Blauwe Diesel Van den Brug

Drop-in fuel

Is er geen Blauwe Diesel in de buurt of zit er nog een restje fossiele diesel in je brandstoftank? Geen probleem! Omdat Blauwe Diesel wordt samengesteld uit HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en Arctic Class diesel B0 kun je op ieder moment switchen van gewone diesel naar Blauwe Diesel. In elke verhouding, op elk moment.

Minder vervuilend
20% Minder vervuilend
Kies voor Blauwe Diesel 20 en reduceer tot 18% CO2e.
Minder vervuilend
30% Minder vervuilend
Kies voor Blauwe Diesel 30 en reduceer tot 27% CO2e.
Minder vervuilend
40% Minder vervuilend
Kies voor Blauwe Diesel 40 en reduceer tot 36% CO2e.
Minder vervuilend
50% Minder vervuilend
Kies voor Blauwe Diesel 50 en reduceer tot 45% CO2e.
Minder vervuilend
100% Minder vervuilend
Kies voor Blauwe Diesel 100 (watersport) en reduceer tot 90% CO2e.

Veelgestelde vragen over Blauwe Diesel

Het getal achter Blauwe Diesel staat voor het % HVO. Blauwe Diesel 30 bestaat dus voor 30% uit HVO en voor 70% uit diesel. Blauwe Diesel 50 voor 50% uit HVO en voor 50% uit diesel. Hoe hoger het % HVO in de Blauwe Diesel, hoe duurzamer de brandstof.

De afkorting van HVO is Hydrotreated Vegetable Oil. Dit betekent een met waterstof behandelde plantaardige (afval)olie. Voor de productie van Blauwe Diesel wordt gebruik gemaakt van de beste én meest duurzaamste HVO. Blauwe Diesel is dus een samenstelling van hoogwaardige diesel B0 (zonder biodiesel) en HVO.

Als je iets deels uit afval maakt, kan dat dan wel goed zijn? Het antwoord is: ja. Blauwe Diesel is technisch zelfs beter dan fossiele diesel. Het bevat geen water, geen biodiesel en verbrandt schoner en efficiënter. Daarnaast is Blauwe Diesel Europees genormeerd met de EN590 norm. Blauwe Diesel is geen biodiesel en bevat ook geen biodiesel. Hierdoor zijn alle aan biodiesel gerelateerde klachten dan ook niet van toepassing.

In Nederland is het verplicht dat er een percentage biobrandstof wordt toegevoegd aan de fossiele brandstoffen. Dit noemen we ook wel de verplichte bijmenging. HVO en biodiesel zijn beide biobrandstoffen, echter qua kwaliteit zeer verschillend. Helaas worden deze brandstoffen vaak door elkaar gehaald.

Ja, Blauwe Diesel is een drop-in fuel. Dat wil zeggen dat je zonder aanpassingen aan de motor direct kunt overstappen op Blauwe Diesel. Blauwe Diesel is dus geschikt voor iedere dieselmotor, jong en oud. Sterker nog, Blauwe Diesel is een betere brandstof dan fossiele diesel welke motor je ook hebt.

Bedrijven met een eigen tankopslag (homebase) kunnen contact opnemen met één van de dealers van Blauwe Diesel. Er is een landelijk dekkend netwerk aan dealers door het gehele land, waardoor bedrijven in heel Nederland voorzien kunnen worden van Blauwe Diesel.

Blauwe Diesel is voor particulieren en bedrijven beschikbaar op diverse tanklocaties in Nederland. Op deze website vind je onder tanklocaties een overzicht van onze Blauwe Diesel-tanklocaties in Nederland >> https://blauwediesel.nl/tanklocaties/

Blauwe Diesel is een EN590 genormeerde brandstof. De EN590 is een Europese normering waar brandstoffen binnen Europa aan dienen te voldoen. Alle voertuigen in Europa, en dus ook jouw voertuig, zijn vrijgegeven voor de Blauwe Diesel. Dit betekent dus ook dat je met behoud van garantie kunt overstappen op Blauwe Diesel.

Blauwe Diesel is technisch geschikt voor alle dieselmotoren, dus ook dieselmotoren in schepen en generatoren.

Wij kunnen heel veel opschrijven, maar de Renewable Energy Directive uit Europa bepaalt wat duurzaam is en wat niet. Zij stellen op Europees niveau ook vast hoe de CO2-reductie berekend moet worden. Dit wordt onder andere gecontroleerd door de organisatie van het ISCC. Het ISCC zorgt voor een duurzaamheidsketen, die op grond van de RED-wetgeving alle grondstofstromen en eindproducten volgt. Dit moet worden vastgelegd in een uitgebreide administratie, voorzien van certificaten, en gecontroleerd worden door externe auditoren. Zowel de HVO-producent, als Future Fuels, de dealers en het product Blauwe Diesel zijn ISCC-EU gecertificeerd. De duurzaamheid is daarom volkomen geborgd.

De (meer)prijs van Blauwe Diesel t.o.v. fossiele diesel is afhankelijk van het feit waar en in welke volumes je deze brandstof afneemt. Maar natuurlijk is het ook van belang welk type product je kiest (HVO20-HVO50). De literprijs op een tankstation is afhankelijk van de kortingen die door desbetreffende tankstations worden gehanteerd. En voor bedrijven met een eigen opslagtank is de literprijs natuurlijk weer anders opgebouwd, dit a.d.h.v. de grote van een tank (1.000 ltr. of 10.000 ltr.) en de jaarafname. Kortom de (meer)prijs van Blauwe Diesel ligt gemiddeld tussen de € 0,05 en € 0,15 per liter afhankelijk van de afname in liters, de keuze qua mix en of je op een tankstation tankt of een eigen opslagtank hebt. Voor de exacte prijs van Blauwe Diesel verzoeken wij dan ook om een offerte op te vragen bij een van onze dealers.

Blauwe Diesel heeft een hoger cetaangetal dan die van de fossiele diesel. Een hoger cetaangetal betekent een betere, schonere en volledige verbranding. Dit resulteert in een betere brandstofbenutting en dat betekent; of een brandstofbesparing, of een gelijk verbruik, maar méér vermogen.

Ja, je kunt Blauwe Diesel mengen met diesel. Technisch gezien geeft dit geen belemmeringen. Echter, enkele positieve eigenschappen van Blauwe Diesel komen wel te vervallen. De Blauwe Diesel is dan namelijk niet meer winterbestendig en door de diesel met biodiesel gevoeliger voor bacteriegroei.

De kans op bacteriegroei met het gebruik van Blauwe Diesel is in grote mate verminderd ten opzichte van diesel. Bacteriegroei ontstaat onder ander door de biodiesel die aan de fossiele diesel is toegevoegd. Biodiesel trekt water aan (hygroscopisch) en dit versterkt de bacteriegroei. Door de hoge kwaliteit diesel B0, de waterafstotende eigenschap van HVO en de afwezigheid van biodiesel in de Blauwe Diesel scheidt deze brandstof het water juist af, zodat waterscheidingsfilters perfect werken. Hiermee is de kans op bacteriegroei in de brandstof vrijwel nihil. Zorg er wel altijd voor dat de tank geen vrij water bevat: dát kan in iedere brandstof leiden tot bacteriegroei.