Het verschil tussen Blauwe Diesel en Diesel B7

Vandaag zoomen we in op het verschil tussen de traditionele fossiele diesel en de Blauwe Diesel-productlijn. Terwijl we steeds meer kennismaken met Blauwe Diesel, rijst de vraag: wat is nu eigenlijk het verschil tussen de vertrouwde Diesel B7 en Blauwe Diesel? Beide beweren milieuvriendelijker te zijn dan gewone diesel, maar er zijn enkele cruciale verschillen die je moet kennen. Lees snel verder, want ik ga je de verschillen uitleggen.

Laten we beginnen met biodiesel. Diesel B7 bevat namelijk 7% biodiesel (FAME), terwijl Blauwe Diesel dit component volledig links laat liggen. Blauwe Diesel bestaat uit minerale diesel B0 (0% biodiesel) en HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en een additievenpakket. Dit product bevat absoluut geen biodiesel en is dus FAME vrij. Hierdoor is het van constante en hoge kwaliteit. Als gevolg hiervan ontstaan er (in tegenstelling tot biodiesel) nagenoeg geen problemen zoals verstopte filters door vetzuren. Het vetzuurgehalte in biodiesel veroorzaakt namelijk het losweken van aanwezig vuil in de tank en het oplossen van verf, rubbers en kunststoffen.

Zomer- en winterdiesel

Maar daar houdt het verschil niet op. Biodiesel trekt meer water aan dan gewone diesel, dit leidt tot bacteriegroei en een snellere veroudering van de brandstof door het hoge zuurstofgehalte. Bovendien is biodiesel vaak niet vorstbestendig, waardoor brandstoffilters eerder verstopt raken bij koud weer. Gelukkig is Blauwe Diesel het hele jaar door winterbestendig. De brandstof voldoet namelijk aan de Artic Class 0-norm. Dit betekent dat Blauwe Diesel altijd bestand is tegen -20 graden Celsius of hoger. Problemen als vlokken in de brandstof of last van verstopte filters zijn hierdoor verleden tijd. Diesel B7 is daarentegen alleen vanaf november tot maart winterbestendig. Dus je moet rekening houden met het gebruik van zomer- en winterdiesel.

CO2-reductie

Maar hier komt het meest opmerkelijke verschil: CO2-reductie. Blauwe Diesel reduceert CO2. Dit komt door het deel HVO dat in de Blauwe Diesel is verwerkt. De HVO in Blauwe Diesel wordt gemaakt van 100% hernieuwbare grondstoffen, afvaloliën van plantaardige herkomst die eerst een voedseldoel hebben gediend (afval verminderend). En alleen afkomstig zijn van leveranciers die aan strenge duurzaamheidscriteria voldoen (ISCC-EU).

Het getal 20-50 achter Blauwe Diesel staat voor het duurzame deel in de brandstof. Blauwe Diesel 30 bestaat dus voor 30% uit HVO en voor 70% uit diesel. Hiermee reduceer je 27% CO2. Blauwe Diesel 50 bestaat voor 50% uit HVO en voor 50% uit diesel en hiermee reduceer je maar liefst 45% CO2. De CO2-reductie bij het gebruik van Diesel B7 is echter minimaal. Dat komt doordat biodiesel maar een geringe CO2 reductie kent en de dieselnorm (EN590) niet meer dan 7% biodiesel toestaat.

Bewuste keuze maken

Dus, nu je op de hoogte bent van het verschil tussen Diesel B7 en Blauwe Diesel, wordt het tijd om een bewuste keuze te maken. Zeg vaarwel tegen de traditionele diesel en omarm Blauwe Diesel. De duurzame toekomst wacht op je! Wil je meer weten over Blauwe Diesel? Download nu gratis het whitepaper “Blauwe Diesel | Denk groen, tank blauw”

 

 

Deze blog is geschreven door Germ Wiersma | grondlegger van Blauwe Diesel