Blauwe Diesel rijden is tot
wel 50% CO2 reduceren

Wilgenburg Loon- en Grondverzetbedrijf profiteert flink van Blauwe Diesel EN590

 

„Geen problemen meer in de winter, brandstof besparend en CO2 reducerend”

Sinds januari 2018 rijdt het wagenpark van Wilgenburg Loon- en Grondverzetbedrijf uit Grootegast op Blauwe Diesel EN590 van Future Fuels. „Voor ons bedrijf op dit moment echt een uitkomst”, concludeert eigenaar Menno Wilgenburg tevreden. Lees en bekijk hieronder zijn verhaal.

Twee decennia Wilgenburg

„Twintig jaar geleden ben ik alleen begonnen. Ik was toen 27 jaar. Ik heb een kraan gekocht en ben aan de slag gegaan. Anno 2021 bestaat ons wagenpark uit negen kranen, zeven trekkers, vier vrachtauto’s en zo’n twaalf (bestel)auto’s. In de drukke zomerperiode zijn er tussen de 35 en 40 medewerkers actief voor ons bedrijf. Het vaste team bestaat uit zo’n 25 collega’s, met ieder zijn eigen specialisme.”

Werkzaamheden

„Een deel van de werkzaamheden bestaat uit agrarisch loonwerk. Daarnaast werken we voor gemeente, provincie, waterschap en Staatsbosbeheer. Tevens voeren we projecten uit voor aannemers in de bouw en de wegenbouw. Daarnaast hebben we nog een sloopbedrijf waar we veel werk voor doen. Heel breed dus. Van het aanleggen van geluidswallen en bouwrijp maken van terreinen tot het onderhoud van grasland, egalisatiewerk, bestratingswerk en het laden en vervoeren van grond.”

 

Winterbestendig en brandstof besparend

„In januari 2018 zijn wij overgestapt op Blauwe Diesel van Future Fuels. Aanleiding was de winter het jaar daarvoor. Door de kou kregen we problemen, vooral met de nieuwere tractoren en de voerwagens. Er ontstonden vlokken in de brandstof, filters kwamen verstopt te zitten. De winter daarna kregen we wederom te maken met brandstofproblemen. Dat was voor ons de druppel. Het moest gewoon anders. Via een collega kwam ik op het spoor van de Blauwe Diesel. Ik heb contact opgenomen met Future Fuels en vervolgens zijn we een proef gestart met de voerwagens. De resultaten waren zeer positief. Geen brandstofproblemen meer en bovendien leverde het ons een behoorlijke brandstofbesparing op.

Win-winsituatie

Van medewerkers kregen we te horen dat ze met de Blauwe Diesel echt kilometers verder konden rijden. Een mooie bijkomstigheid. De Blauwe Diesel kost wel iets meer, maar dat verdien je dus ook weer terug. Voor ons de reden om volledig over te stappen op Blauwe Diesel. We hebben sindsdien geen problemen meer gehad en we besparen op de brandstof; een win-winsituatie. We zien dan ook dat steeds meer collega-bedrijven de voordelen van Blauwe Diesel ontdekken en ook klant worden van Future Fuels.”

CO2-reductie

„Als bedrijf gebruiken wij momenteel de B20. We krijgen elke jaar een uitdraai van de CO2-reductie die wij daarmee realiseren, zodat we dit ook aan klanten kunnen laten zien. Momenteel komen we uit op een CO2-reductie van ongeveer 250.000 kg op jaarbasis. Bij sommige projecten waardevolle gegevens om een opdracht toebedeeld te kunnen krijgen. Wellicht dat we in de toekomst nog naar een hogere gradatie van de Blauwe Diesel overstappen, bijvoorbeeld naar de B50. We merken namelijk dat de vraag hierna vanuit onze opdrachtgevers steeds groter wordt. Elektrisch rijden gaat in onze bedrijfstak echt nog niet werken, dus wat dat betreft is de Blauwe Diesel voor ons bedrijf op dit moment echt een uitkomst.”

Meer weten over Blauwe Diesel?


    Tanklocaties